12 PM | 04 Nov

«Ταξιδεύοντας στα μονοπάτια της μαθηματικής σκέψης: Από τη Μεσοποταμία στην Αρχαία Ελλάδα»

Η  Μαρία Αγγέλικα-Νικήτα,  είναι ένα απλό καθημερινό 17χρονο κορίτσι.

Απλό; Καθημερινό;

Δεν είμαι σίγουρη πια με αυτή  την 17χρονη.

Το γεγονός είναι ένα,  ότι ξαναζωντανεύει τις ελπίδες μας για ένα καλύτερο μέλλον από την γενιά της .

Γιατί ;

Διαβάστε τι έχει κάνει στα 17 της κ φανταστείτε το μέλλον !

Πώς μια πήλινη Βαβυλωνιακή ταμπλέτα ηλικίας 3700 ετών ξαναγράφει την ιστορία των Μαθηματικών;

Ποια ήταν η μέθοδος του Αρχιμήδη για την προσέγγιση της τιμής του π;

Πώς συνδέεται ο Πτολεμαίος με την κατασκευή του πρώτου αναλογικού υπολογιστή;

Το βιβλίο «Navigating the Paths of Mathematical Thinking: From Mesopotamia to Ancient Greece» (Ταξιδεύοντας στα μονοπάτια της μαθηματικής σκέψης: Από τη Μεσοποταμία στην Αρχαία Ελλάδα), μια συλλογή των μαθηματικών μυστηρίων που ταλαιπωρούσαν τους Βαβυλώνιους και τους Έλληνες πριν από χιλιάδες χρόνια, επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε όλες αυτές τις ερωτήσεις.

Η ιστορία των μαθηματικών είναι σχεδόν τόσο παλιά όσο και η ίδια η ανθρωπότητα. Από την αρχαιότητα, τα μαθηματικά έχουν καθοριστική σημασία για την πρόοδο της επιστήμης, της μηχανικής και της φιλοσοφίας.

Από τα οστά του πρώτου ανθρώπου μέχρι τη μαθηματική πρόοδο που πυροδότησε η ανάπτυξη της γεωργίας στη Μεσοποταμία και την Αίγυπτο, και τις πρωτοποριακές εξελίξεις στην αρχαία Ελλάδα και την ελληνιστική αυτοκρατορία, η ιστορία των μαθηματικών είναι πλούσια και εντυπωσιακή.

Αν και τα μαθηματικά έχουν φθάσει σήμερα πολύ πέρα ​​από τα αρχαία επιτεύγματα, ήταν η συνειδητή απομίμηση των αρχαίων κλασικών, όπως ο Αρχιμήδης, ο Απολλώνιος, ο Θαλής, και ο ανταγωνισμός με αυτούς, που οδήγησε εν μέρει στην ταχύτατη ανάπτυξη των μαθηματικών κατά τον 17ο αιώνα.

Το βιβλίο «Navigating the Paths of Mathematical Thinking: From Mesopotamia to Ancient Greece» διερευνά τις διαδρομές της σκέψης όλων των ηγετικών μορφών της αρχαιότητας.

Ταξιδεύει από τα εμπειρικά μαθηματικά των Βαβυλωνίων στις επιδεικτικές προσεγγίσεις των αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι μετασχημάτισαν τα μαθηματικά από μια εκλεκτική συλλογή πρακτικών τεχνικών σε μια συνεκτική δομή επαγωγικής γνώσης και παρέδωσαν μια καταπληκτική κληρονομιά στον σύγχρονο κόσμο, συμβάλλοντας σε μεγάλο βαθμό στα μαθηματικά όπως τα γνωρίζουμε σήμερα.

Πρόσφατα, μια μυστηριώδης Βαβυλωνιακή ταμπλέτα από πηλό, ηλικίας 3700 ετών, αποκωδικοποιήθηκε από τους ερευνητές, αποκαλύπτοντας ότι είναι ο παλαιότερος και πιο ακριβής τριγωνομετρικός πίνακας στον κόσμο, τον οποίο ενδεχομένως χρησιμοποιούσαν αρχαίοι μαθηματικοί γραφείς για υπολογισμούς σχετικούς με την οικοδόμηση παλατιών και ναών και την κατασκευή καναλιών.

Η πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι Βαβυλώνιοι, όχι οι Έλληνες, ήταν οι πρώτοι που μελέτησαν την τριγωνομετρία και αποκαλύπτει μια αρχαία μαθηματική πολυπλοκότητα άγνωστη μέχρι σήμερα.

Υπάρχουν ουσιαστικές ενδείξεις ότι οι Βαβυλώνιοι γνώριζαν το Πυθαγόρειο θεώρημα, παρόλο που ίσως δεν είχαν κάτι σαν απόδειξη γι’αυτό.
Τα γεγονότα που περιβάλλουν την έρευνα μοιάζουν πολύ με σύγχρονη ταινία μυστηρίου.

Γνωστή ως Plimpton 322, η μικρή ταμπλέτα, που βρίσκεται σήμερα στη συλλογή Βαβυλωνιακών ευρημάτων του Πανεπιστημίου Κολούμπια, ανακαλύφθηκε στις αρχές του 1900 στο νότιο Ιράκ από τον αρχαιολόγο, ακαδημαϊκό, διπλωμάτη και έμπορο αρχαιοτήτων Edgar Banks, το πρόσωπο που ενέπνευσε τον φανταστικό χαρακτήρα Indiana Jones. Από την ανακάλυψή της, ένα τεράστιο μυστήριο καλύπτει σε τι χρησίμευε ο “τριγωνικός” κώδικας που είναι χαραγμένος στην επιφάνεια της.

Η ταμπλέτα Plimpton 322 περιγράφει τις διαστάσεις ορθογώνιων τριγώνων χρησιμοποιώντας ένα διαφορετικό είδος τριγωνομετρίας βασισμένο σε λόγους, όχι γωνίες και κύκλους.

Η ταμπλέτα περιέχει τον αρχαιότερο μοναδικής ακρίβειας τριγωνομετρικό πίνακα στον κόσμο, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα σημαντική για τον σύγχρονο κόσμο. Αν και τα Βαβυλωνιακά μαθηματικά δεν είναι στη μόδα για περισσότερα από 3000 χρόνια, εξακολουθούν να έχουν πρακτικές εφαρμογές στην τοπογραφία, τα γραφικά υπολογιστών και την εκπαίδευση.

Η ταμπλέτα Plimpton 322 περιέχει ένα από τα πιο γνωστά μαθηματικά σφηνοειδή κείμενα. Έχει εμπνεύσει πολλές δημοσιεύσεις, ειδικά από μαθηματικούς και επιστήμονες υπολογιστών που γοητεύτηκαν από την ιδέα ότι μια μέθοδος για την παραγωγή «Πυθαγορείων τριγώνων» είχε εφευρεθεί περισσότερα από χίλια χρόνια πριν γεννηθεί ακόμη ο Πυθαγόρας.

Το κείμενο έγινε αρχέτυπο των σφηνοειδών μαθηματικών, παρόλο που είναι εξαιρετικά άτυπο. Το αρχαιολογικό πλαίσιο της ταμπλέτας είναι άγνωστο, αλλά, σύμφωνα με επιγραφικά στοιχεία, χρονολογείται περίπου 1700 χρόνια π.Χ..

Το αριστερό ένα τρίτο της αρχικής ταμπλέτας έχει χαθεί. Η μπροστινή όψη της ταμπλέτας περιέχει έναν πίνακα με δεκαπέντε γραμμές και τέσσερις στήλες με επικεφαλίδες, και η πίσω όψη περιέχει μόνο τη συνέχεια των στηλών της μπροστινής.

Τα κελιά του πίνακα περιέχουν μεγάλους αριθμούς γραμμένους σε εξηνταδικό σύστημα αρίθμησης.

Φαίνεται ότι οι αριθμοί του πίνακα αποτελούν τριάδες αριθμών που προκύπτουν από αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως το “Πυθαγόρειο θεώρημα”.

Η Μαρία Αγγέλικα-Νικήτα  όπως είπαμε είναι μαθήτρια λυκείου στην Αθήνα.

Δεν αρκείται στο να γράψει βιβλία αλλά είναι και κοινωνικά ενεργή .

Έχει ιδρύσει την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης XENIUSnet – http://xeniusnet.org/ 

Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης XENIUSnet – http://xeniusnet.org/  στοχεύει στην υποστήριξη της πρόσβασης παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση και στη διευκόλυνση της κοινωνικής ενσωμάτωσής τους μέσω της ηλεκτρονικής συνεργασίας με Έλληνες συνομηλίκους τους.

Σε αυτό το διαδικτυακό περιβάλλον παιδιά πρόσφυγες μπορούν να ζητήσουν βοήθεια για τα μαθήματά τους από άλλους μαθητές.

Η πλατφόρμα προβλέπει τρεις κύριους ρόλους χρηστών: Του εκπαιδευόμενου (mentee), του συμβούλου (mentor) και του συντονιστή (moderator).

Νεαροί πρόσφυγες μπορούν να εγγραφούν ως εκπαιδευόμενοι και στη συνέχεια να υποβάλλουν ερωτήματα, επιλέγοντας ένα από τα θεματικά πεδία στα οποία παρέχεται βοήθεια: Γλώσσα, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, ιστορία/ελληνικός πολιτισμός. Έλληνες μαθητές μπορούν να εγγραφούν ως σύμβουλοι, ορίζοντας ένα ή περισσότερα θεματικά πεδία στα οποία αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση να προσφέρουν βοήθεια στους συνομηλίκους τους.

Εθελοντές εκπαιδευτικοί εγγράφονται κατόπιν πρόσκλησης στο σύστημα και αναλαμβάνουν το ρόλο του συντονιστή, παρέχοντας ακαδημαϊκή καθοδήγηση και ελέγχοντας την επικοινωνία μεταξύ συμβούλων και εκπαιδευόμενων, όσον αφορά στην ακρίβεια και την ορθότητα.

Η πλατφόρμα XENIUSnet επελέγη μεταξύ των 22 φιναλίστ -από 500 προτάσεις προερχόμενες από 180 χώρες- στον διαγωνισμό World Summit Awards Young Innovators 2017.

Ο διαγωνισμός αυτός αναγνωρίζει κοινωνικούς επιχειρηματίες κάτω των 30 ετών, που προσπαθούν να συμβάλουν  στους στόχους της αειφόρου ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, αξιοποιώντας Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Η Μαρία έχει οργανώσει πολυάριθμες παρουσιάσεις της πλατφόρμας XENIUSnet στο πλαίσιο hackathons, workshops και συνεδρίων.

Έχει συνεργαστεί με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, προγραμματιστές, κοινωνικούς επιχειρηματίες, και εκπαιδευτικούς, σε μια προσπάθεια εξεύρεσης βιώσιμων λύσεων για πρόσφυγες και μετανάστες στην Ελλάδα.

Το 2018, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Μαθηματική Ολυμπιάδα Κοριτσιών (EGMO) και στον Μεσογειακό Διαγωνισμό Μαθηματικών (MYMC), ως μέλος της Εθνικής Ομάδας Μαθηματικών.

Έχει βραβευτεί σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς μαθηματικών, φυσικής και πληροφορικής. Η Μαρία έχει συμμετάσχει σε μαθητικές διασκέψεις της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Μοντέλου των Ηνωμένων Εθνών (MUN) και έχει κερδίσει διακρίσεις σε μαθητικούς ρητορικούς διαγωνισμούς και πανελλήνιους διαγωνισμούς ιστορικού δοκιμίου.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ

Το βιβλίο είναι στα αγγλικά και είναι διαθέσιμο on line:

http://www.xeniusnet.org/maria/navigating%20the%20paths%20of%20mathematical%20thinking.pdf

Please follow and like us:

Σχόλια

σχόλια