08 AM | 12 Mar

Healthy, happy people! Γιατί βάζω κιλά αντί να χάνω;

Η ανθυγιεινή διατροφή, τα γλυκά, τα αναψυκτικά και το αλκοόλ είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους δεν μπορούμε να χάσουμε βάρος ενώ γυμναζόμαστε.

Υπάρχουν όμως αρκετές περιπτώσεις που γνωρίζουμε που ακόμα και αν είμαστε συνεπείς στις σωστές διατροφικές μας συνήθειες αλλά και στις προπονήσεις μας, βλέπουμε το βάρος μας αν όχι να αυξάνεται αλλά να παραμένει στα ίδια επίπεδα χωρίς να μπορούμε να χάσουμε κιλά όση προσπάθεια και να καταβάλλουμε.

Κανονικά αυτό δεν θα έπρεπε να συμβαίνει αφού τρεφόμαστε υγιεινά και φροντίζουμε να γυμναζόμαστε.

Αν πραγματικά αντιμετωπίζουμε αυτό το πρόβλημα θα πρέπει να υπολογίζουμε ή καλύτερα να συνυπολογίσουμε κάποιους παράγοντες γιατί συνήθως λειτουργούν συνδυαστικά.

Περνάμε μεγάλες περιόδους στρες

Οι απαιτήσεις της καθημερινότητας μας αυξάνονται μέρα με τη μέρα και πολλές φορές υπερβαίνουμε τα όρια της αντοχής μας.

 Φυσικά και το στρες μπορεί να λειτουργεί βοηθητικά,  ώστε να ανταπεξέλθουμε στις ευθύνες μας,  αλλά παράλληλά όταν το στρες “χτυπάει κόκκινο” προκαλείται στο σώμα μας μια σειρά από χημικές αντιδράσεις,  με αποτέλεσμα ο οργανισμός μας στην προσπάθεια του να προφυλαχθεί και να επιβιώσει,  επιβραδύνει τη διαδικασία του μεταβολισμού.

Μέρος αυτής της διαδικασίας επιβίωσης είναι και η έκκριση ορμονών όπως για παράδειγμα η κορτιζόλη και η λεπτίνη που ευθύνονται για τη συσσώρευση πάχους ειδικά στην περιοχή της κοιλιάς.

Επίσης, πολλοί αντιμετωπίζοντας στρεσογόνες  καταστάσεις, βρίσκουν λύση στο φαγητό.

Και συνήθως αυτό που καταναλώνουμε περισσότερο όταν είμαστε στρεσαρισμένοι είναι οι υδατάνθρακες οι οποίοι, βοηθούν στην έκκριση της σεροτονίνης που βοηθά τον οργανισμό να ηρεμήσει.

Λίγες ώρες ύπνου

Το σώμα μας λειτουργεί καλύτερα όταν είμαστε ξεκούραστοι.

 Όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά βάζουμε εμείς οι ίδιοι τον οργανισμό μας σε σωματικό στρες.

 Όταν αισθανόμαστε κουρασμένοι ή νυσταγμένοι δεν μπορούμε να σκεφτούμε καθαρά και να αντιμετωπίσουμε σωστά  όλα όσα μας προκαλούν στρες.

Το πιο πιθανό είναι ότι λόγω νευρικότητας θα “τσιμπήσουμε” και κάτι ώστε να μας βοηθήσει να νυστάξουμε, οπότε προσθέτουμε θερμίδες που δεν θα χρησιμοποιηθούν.

Μπορεί κανείς να καταλάβει αν υποφέρει από έλλειψη ύπνου αν αισθάνεται τα επίπεδα της ενέργειάς του χαμηλά ή κουράζεται και εκνευρίζεται εύκολα χωρίς κανένα ιδιαίτερο λόγο.

Η λύση είναι να κοιμόμαστε τουλάχιστον 8 ώρες την ημέρα και να διατηρούμε τις σωστές συνήθειες στη διατροφή, την ξεκούραση και την προπόνηση μας.

Η χρήση φαρμάκων

Κάποια από τα ευρείας κυκλοφορίας φάρμακα που χρησιμοποιούνται,  για παράδειγμα για τις ψυχολογικές μεταπτώσεις, για την ημικρανία, για τον διαβήτη ή ακόμα και  για την υπέρταση μπορεί να ευθύνονται για το βάρος που προστίθεται.

Επίσης, η ορμονοθεραπεία, τα αντισυλληπτικά ή και κάποια αναβολικά μπορεί να προσθέσουν από μερικά γραμμάρια έως και 4-5 κιλά το μήνα στο σώμα μας ενώ γυμναζόμαστε τακτικά και είμαστε σωστοί στη διατροφή μας.

Κάθε φάρμακο λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο.

Κάποιο μπορεί να μας αυξήσει την όρεξη, κάποιο άλλο να επηρεάσει τα επίπεδα της ινσουλίνης στον οργανισμό και ένα τρίτο να επηρεάσει τον τρόπο που αποθηκεύει ο οργανισμός το λίπος.

 Ο κάθε οργανισμός αντιδρά διαφορετικά ακόμα και στο ίδιο φάρμακο,  οπότε και είναι διαφορετικές και οι παρενέργειες.

Αν υπάρχει λοιπόν, η υποψία ότι ένα συγκεκριμένο φάρμακο που καταναλώνουμε επηρεάζει το σωματικό μας βάρος, συμβουλευόμαστε το γιατρό μας για να αντικαταστήσει το φάρμακο.

Πρόβλημα υγείας

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πως μπορεί ένα πρόβλημα υγείας να μας προσθέτει βάρος είναι ο υποθυρεοειδισμός.

Πρόκειται για μία κοινή πάθηση όπου η έλλειψη της ορμόνης του θυρεοειδούς προκαλεί μεν αύξηση της όρεξης αλλά και επιβράδυνση του μεταβολισμού με αποτέλεσμα να αυξάνεται το βάρος μας,

Συνήθη συμπτώματα υποθυρεοειδισμού είναι αίσθηση συνεχούς κόπωσης, πονοκέφαλοι, ληθαργική διάθεση, ανάγκη να κοιμόμαστε πολύ.

Μία ακόμα πάθηση αλλά λιγότερο συνηθισμένη είναι το σύνδρομο Cushing’s και οφείλεται σε υπερέκκριση κορτιζόλης στον οργανισμό.

Elizabeth Kalliklis
personal trainer 
e-mail: elizabeth@kallikli.com

Please follow and like us:

Σχόλια

σχόλια