09 AM | 08 Feb

Ξέρετε να διεκδικείτε ;

Η διεκδικητικότητα,  είναι η ικανότητα να παρουσιάζει το άτομο ξεκάθαρα τις σκέψεις του και τα συναισθήματά του,  με έναν τρόπο που να δείχνει σεβασμό,  τόσο προς τον εαυτό του,  όσο και προς τον άλλο.

Η διεκδικητικότητα βασίζεται στην προϋπόθεση ότι κάθε άτομο έχει δικαιώματα που δεν εξαρτώνται από εξωγενείς παράγοντες όπως θέση ή ιδιότητα.

Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι επικοινωνίας: ο παθητικός, ο διεκδικητικός και ο επιθετικός.

Ο παθητικός τύπος, αφορά στην αδυναμία του ατόμου να διεκδικήσει αυτό που δικαιωματικά του ανήκει.

Ο επιθετικός τύπος βασίζεται στην  άποψη ότι αυτό που θέλει θα το αποκτήσει χωρίς να σέβεται τις ανάγκες και τα δικαιώματα του άλλου.

Ο διεκδικητικός τύπος στηρίζεται στην προϋπόθεση ότι κάθε άτομο έχει δικαιώματα που δεν εξαρτώνται από την ιδιότητα του ή την κοινωνική του θέση και στηρίζει την διεκδικητικότητα του στην καλή επικοινωνία.

Ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι διεκδικητικοί είναι γιατί φοβούνται μην δυσαρεστήσουν τους άλλους ή επειδή ανησυχούν τι γνώμη θα σχηματίσουν οι άλλοι για το άτομό τους.

Η διεκδικητικότητα βοηθά το άτομο να αυξήσει την αυτοπεποίθησή του και την αυτοεκτίμησή του. Βελτιώνει την ικανότητα του να παίρνει αποφάσεις για ότι το αφορά και επιπλέον αναπτύσσει τις επικοινωνιακές του ικανότητες.

Βασικό συστατικό για να οδηγηθεί το άτομο στον διεκδικητικό τρόπο επικοινωνίας είναι να πιστεύει στον εαυτό του και στις ικανότητες του.

Να γνωρίζει τα όρια του, τις δυνατότητες του και τις αδυναμίες του. Επίσης να κατανοήσει τα δικαιώματά του και να τα υπερασπιστεί.

Ποιά είναι τα δικαιώματα τού ατόμου:

  1. να λέει «όχι» χωρίς ενοχές.
  2. να δέχεται το «όχι» και από τους άλλους αναγνωρίζοντάς το, ως δικαίωμα τους.
  3. να αλλάζει γνώμη και στάση, αναγνωρίζοντας το σαν δικαίωμά του.
  4. να έχει γνώμη, άποψη και συναισθήματα και να τα εκφράζει όποτε χρειάζεται.
  5. να έχει ιδιωτικές στιγμές.
  6. να κάνει λάθη και να αναλαμβάνει την ευθύνη.
  7. να διεκδικεί τα δικαιώματα του χωρίς να νιώθει ένοχο.
  8. να λέει χωρίς ενοχές «δεν ξέρω», «δεν μπορώ», «δεν καταλαβαίνω» ή «δεν με ενδιαφέρει».
  9.  να επιλέγει πότε και ποιόν θέλει να βοηθήσει.
Οι βασικές τεχνικές για την διεκδικητική συμπεριφορά είναι τρεις:
Η επιμονή

Το άτομο δεν δέχεται εύκολα το «όχι» σαν απάντηση.

Όταν διαπιστώσει ότι το αίτημα του δεν έγινε αμέσως αποδεκτό, το επαναλαμβάνει με ηρεμία, μέχρι ο συνομιλητής του να το αποδεχθεί ή να το διαπραγματευτεί μαζί του.

Η αποδοχή της αλήθειας.

Είναι σημαντικό το άτομο να μην παγιδευτεί στην αρνητική κριτική που μπορεί να του κάνουν για να του δημιουργήσουν ενοχές.

Η παραδοχή της αλήθειας είναι η αποδοχή της πραγματικότητας και όχι η γενίκευση που δεν αφορά σε αντικειμενικά γεγονότα.

Η διαπραγμάτευση

Αυτό σημαίνει ότι στόχος της διεκδικητικής συμπεριφοράς δεν είναι η νίκη αλλά η επίτευξη λογικής λύσης. Αυτό μπορεί να γίνει με το να ζητηθεί διευκρίνιση της διαφωνίας.

Κατανόηση των θέσεων και των αναγκών – επιθυμιών του άλλου.

Ήρεμη και χαλαρή στάση του ατόμου που διαπραγματεύεται. Κατανόηση της θέσης του άλλου.

Προετοιμασία του ατόμου για το τι θέλει καθώς και των επιχειρημάτων που θα χρησιμοποιήσει.

Συγκεκριμενοποίηση του αιτήματός του, και προετοιμασία του ατόμου να συμβιβαστεί, με τους καλύτερους δυνατούς για εκείνο όρους.

Σε κάθε περίπτωση η διεκδικητική συμπεριφορά δεν πρέπει να είναι εχθρική ή χειριστική.

Αρετή Δημητρακοπούλου

Κλινική Ψυχολόγος MSc

Κομνηνών 4 Ελληνικό – Αργυρούπολη

 

Please follow and like us:

Σχόλια

σχόλια