09 AM | 09 Nov

Έχω άγχος! Εσύ ;

Το άγχος είναι ένας από τους όρους που έχουμε σχεδόν «υιοθετήσει» στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Έχει γίνει μια έκφραση του καθημερινού λόγου.

Έχω άγχος, λέμε,  όταν νοιώθουμε ότι οι απαιτήσεις της ζωής μας ξεπερνούν.

Το άγχος αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της ζωής στις αναπτυγμένες κοινωνίες σαν αποτέλεσμα  της εντατικοποίησης της ζωής και του ρυθμού της.

Το άγχος είναι μια δυσάρεστη συγκίνηση, όπως ο θυμός ή η θλίψη, με τη διαφορά ότι συνδέεται με τον κίνδυνο. Μοιάζει με τη φοβία ως προς τον τρόπο που εκφράζεται, όμως στην περίπτωση της φοβίας, υπάρχει ένα συγκεκριμένο αντικείμενο που προκαλεί φόβο, για παράδειγμα το σκοτάδι, ένα ζώο, το αεροπλάνο, κ.ά.  Αντίθετα, με το άγχος δεν ξέρουμε τι φοβόμαστε.

Το κύριο γνώρισμα του άγχους είναι λοιπόν ότι έχει να κάνει με ένα άγνωστο κίνδυνο.

Πως εκδηλώνεται:

Έρευνες δείχνουν ότι υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία στο πως εκφράζεται το άγχος. 

Τα πιο συνηθισμένα ψυχολογικά χαρακτηριστικά του είναι :

Ανησυχία
Υπερένταση
Αγωνία
Δυσφορία
Εκνευρισμός
Φόβος ότι θα συμβεί κάτι κακό

Οι κύριες σωματικές του εκδηλώσεις του είναι :

Ταχυκαρδία
Πόνος ή πλάκωμα στο στήθος
Δύσπνοια
Ζαλάδα και τάση για λιποθυμία
Ένταση των μυών

Σε μικρές δόσεις το άγχος βοηθά την προσαρμογή μας στον κόσμο. (π.χ. να περάσουμε τον δρόμο με ασφάλεια, να τρέξουμε στην θέα ενός άγριου ζώου, κλπ).

Αν το άγχος είναι πολύ έντονο και το βιώνουμε σαν ένα δυσάρεστο συναίσθημα που δυσκολευόμαστε να το ελέγξουμε πολύ καιρό, ή αν διαρκεί για πολύ καιρό, αυτό έχει αντίκτυπο στη γενική κατάσταση του οργανισμού. Είναι πιθανό να καταλήγει η κατάσταση σε ένα σοβαρό, μόνιμο σύμπτωμα που μας ταλαιπωρεί.

Στον κάθε άνθρωπο το άγχος εκδηλώνεται διαφορετικά. Εξαρτάται από την ιδιοσυγκρασία του, τον χαρακτήρα του, τα βιώματα του κ.ά.

Ακούμε δυο ανθρώπους να μιλούν για το άγχος, και διαπιστώνουμε το ίδιο σύμπτωμα μπορεί να σημαίνει κάτι εντελώς διαφορετικό για τον καθένα.

Ένα περιστατικό δεν χρειάζεται να είναι απαραίτητα δυσάρεστο για να προκαλέσει άγχος. Η προσαρμογή σε οποιαδήποτε αλλαγή μπορεί να προκαλέσει στρες.

Ευχάριστα γεγονότα όπως η γέννηση ενός παιδιού, ή ένας γάμος, μπορεί να γίνουν εξίσου αγχωτικά με δυσάρεστες περιστάσεις όπως ένας τραυματισμός ή το να χάσει κάποιος τη δουλειά του.

Το χρόνιο άγχος μπορεί να οδηγήσει στην κατάθλιψη.

Αυτό γίνεται γιατί το άτομο λόγω των αρνητικών σκέψεων που κάνει χάνει σιγά – σιγά την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση του, γίνεται ευάλωτο στις κρίσεις των άλλων, θεωρεί ότι ο κόσμος γύρω του είναι απειλητικός, ενώ θεωρεί το μέλλον απρόβλεπτο και για το λόγο αυτό βρίσκεται σε διαρκή επαγρύπνηση.

Υπάρχει πρόληψη στο άγχος;

Όταν κατανοήσουμε τον εαυτό μας τότε μπορούμε να κατανοήσουμε και τους άλλους.

Στην προσωπική ανάπτυξη του ατόμου το πιο σημαντικό κομμάτι είναι η αυτογνωσία. Η αυτογνωσία δεν σταματά ποτέ να αναπτύσσεται. Δεν είναι ένας στόχος που κάποια στιγμή πετυχαίνουμε. Είναι μια διαδικασία που κρατά σε όλη μας τη ζωή. Σχετίζεται άμεσα με το empathy, την ενσυναίσθηση.

Αυτό σημαίνει ότι αποκτούμε την ικανότητα να μπαίνουμε στη θέση του άλλου, να τον καταλαβαίνουμε και να τον συναισθανόμαστε. Σχετίζεται επίσης με την αναγνώριση του πως αισθανόμαστε οι ίδιοι και με τον τρόπο που διαχειριζόμαστε αυτή τη γνώση.

Η μέθοδος που επιλέγουμε για να γίνει αυτό μπορεί να διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Το μόνο κριτήριο είναι το αποτέλεσμα, δηλαδή η χαρά που παίρνουμε από τη ζωή και από τις σχέσεις μας.

Αρετή Δημητρακοπούλου

Κλινική Ψυχολόγος MSc

Κομνηνών 4 Ελληνικό – Αργυρούπολη

 

Please follow and like us:

Comments

comments